فاطیما باستانی

Fatimah bastani

فاطیما باستانی

Fatimah bastani

سرنوشت مبهم برگزاری دو سالانه طراحی پارچه و لباس

دو سال از برگزاری اولین دوره طراحی پارچه و لباس می‌گذرد اما ظاهرا این دو سالانه قرار است به انبوه نمایشگاههایی بپیوندد که تنها یک دوره برگزار شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو سال قبل زمانی که هنوز حبیب الله صادقی در سمت مدیر امور تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد، خبر برگزاری نمایشگاهی عنوان شد که دوسالانه طراحی پارچه و لباس نام داشت. اما در کنار آن واژه اولین به کار رفته بود و نشان از آن داشت که قرار است در دوره‌های بعد هم ادامه داشته باشد.

اما امسال با گذشت دو سال از این جریان، هیچ خبری درباره برگزاری دومین دوره دو سالانه طراحی پارچه و لباس منتشر نشده است و در نشست‌های مطبوعاتی محمد شالویی، مدیر امور تجسمی نیز که به منظور تشریح برنامه‌‌های سالانه صورت گرفته، اشاره‌ای به تصمیم معاونت تجسمی برای برگزاری دوسالانه نشده است.

هرچند محمد فلاح‌فر به عنوان اولین دبیر اجرایی این دوسالانه از صحبت در این زمینه امتناع کرد اما شهلامحمدزاده، دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین دوسالانه طراحی پارچه و لباس با بیان اینکه نمایشگاه گام مهمی برای رشد و توسعه این رشته بوده، خواستار ادامه این حرکت شد: دو سال قبل زمانی که مرکز خدمات تخصصی طراحی پارچه و لباس برگزاری نمایشگاهی در این زمینه را به وزارت ارشاد پیشنهاد کرد و مورد موافقت قرار گرفت، همه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند خوشحال شدند چون احساس کردند مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این دوسالانه برای اولین ‌بار برگزار می‌شد و می‌دانیم هر اولینی دارای نقایص زیادی است با ‌این ‌حال جنبه‌های مثبت آن آنقدر زیاد بود که می‌توانست نقایص را کمرنگ‌ کند.

او ادامه داد: اینکه طراحان پارچه و لباس توانستند دور یکدیگر جمع شوند و آثار خود را به معرض دید عموم بگذارند، گام مهمی برای رشد و ارتقای این رشته بود. بسیاری از استعدادهای نهفته در این راه شکوفا شد و بسیاری از تولیدکنندگان با طراحان و فعالین طراحی پارچه و لباس آشنا شدند.

محمدزاده در مورد تداوم این دوسالانه گفت: بسیار دوست داریم دوسالانه ادامه پیدا کند اما تاکنون خبری درباره تصمیم وزارت ارشاد برای برگزاری دومین دوره این نمایشگاه دریافت نکرده‌ایم.

باوجود آنکه خبری مبنی بر برگزاری دومین دوسالانه پارچه ولباس در سال جاری از سوی مرکز هنرهای تجسمی عنوان نشده اما هنوز معلوم نیست این دوسالانه قرار است به طور کلی برگزار نشود یا به سرنوشت برخی از دوسالانه‌های تجسمی گرفتار شده است که با وجود یدک ‌کشیدن عنوان دوسالانه با فاصله چندین ساله برگزار می‌شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد